2010-12-17

Att vara chef och kvinna - Anne Årneby på #ggm10

Anne Årneby är koncernchef på McCann i Sverige. På Geek girl meetup 2010 gav hon råd om att vara chef och kvinna. Råden är dels från henne själv, dels från en enkät hon skickat till till 18 chefer och egna företagare i åldrarna 35 till 50 som hon själv känner.

Av de 18 säger 10 att de alltid velat bli ledare. 7 kände första gången att de ville bli chef/ledare när de gick i skolan eller på högskolan, 7 kände det på jobbet första gången.

Men 3 kände det först när de blev tillfrågade om ett chefsjobb. Det betyder att vi troligen får fler chefer som är kvinnor, om fler kvinnor blir föreslagna till chefsjobb.

-Jag själv har varit chef i hela mitt liv!

Anne Årneby bestämde sig för att ta över familjens matinköp när hon var 2,5 år gammal. Någon sa emot med argumentet att hon inte skulle nå upp till affärens kassa ens, men hon vägrade se det som ett vettig argument. Det gick väl att lösa på massa sätt. -Men jag ville egentligen bli journalist, jag ville skriva, berätta. Nu är det ju ändå så att jag berättar mycket genom mitt jobb.

Anne Årneby och de andra tycker att det bästa med att vara chef är att

  • kunna påverka, förändra och skapa resultat
  • få bestämma och ta ansvar
  • det är utmanande och utvecklande
  • coacha och utveckla andra.

Som utmaningar för en chef som är kvinna ser de att

  • bli utsatt för härskartekniker och förstå det manliga maktspråket
  • bli sedd och tagen på allvar i början av karriären
  • få alla delar av en organisation att känna sig delaktiga och ta ansvar
  • hitta sitt eget sätt att kombinera karriär och familj
  • skapa och upprätthålla sin självkänsla.
-Kvinnor har en förmåga att ständigt ifrågasätta sig själva.

-I killgrupper skapar de direkt en hackordning, alla är fullgoda medlemmar i gruppen men med fasta roller i en tydlig hierarki. Tjejer ska ofta vara mer jämlika i relationerna, inom vår grupp rör vi oss i rollerna hela tiden, och då går det mycket energi åt att dra ner folk som är på väg upp.

-Vi kvinnor som GRUPP måste röra oss framåt, vi ska inte hålla på att kivas internt. Och jag skiter ärligt talat i HUR det blev så här, vi måste flytta fram positionerna. Jag har lagt av med analysen; så här ser det ut, och nu vill jag flytta på det.

Anne Årnebys råd till dig som vill bli chef eller ledare är sju stycken:

Tro på dig själv och din kapacitet.

Så fort du tackar ja till att ta ledarskap så börjar du synas, bli granskad och bli utsatt för kritik.

-Tänk såhär: ”okej, det där kan jag göra, och hur kan jag göra det så det passar mig?”

-Mod är centralt. Våga prova läskiga saker, och ställ in dig på att du kommer att misslyckas ibland. Våga ta på dig helt nya saker. Du kan inte allt från början, och ingen förväntar sig det. Det kommer bli fel ibland. Det blir det för alla.

Var tydlig och våga ta plats.

-Jag måste vara driven och tydlig för att kunna vara chef för 200 personer. Det är klart att jag är högljudd, jag är ju chef! Det är jag som bestämmer! Jag kan inte gå omkring och viska.

Välj rätt chef.

-Se till att du väljer ett jobb där du har en chef som hjälper dig växa och låter dig växa. När du söker ett jobb, se till att ta referenser på den chef du kommer ha. Hur funkar chefen? Vad känner de andra medarbetarna inför chefen?

Våga säga att du kan göra mer än du kan.

En man skulle aldrig tveka att säga att han klarar ett jobb bara för att han inte har gjort exakt det tidigare. Så säg att du kan. Du lär dig på vägen, och du växer med uppgiften.-Kom också ihåg att du kanske har relevanta erfarenheter som du först inte tänker på, kanske från andra delar av livet, kanske från idrotten.

Omge dig med duktiga människor och delegera.

Du behöver inte kunna allt själv. Och du måste få andra människor med dig. Man kan aldrig göra saker och ting ensam.

-En bra chef coachar nya chefer att växa. Led genom att få dina medarbetare att tänka ut vilka mål de har, och stöd dem sedan i att hela tiden arbeta för att uppnå målen. Det kan till exempel vara att balansera familj och karriär. Det är ett stort problem att män har mer ångest för att ta ut sin föräldraledighet. Det är där vi kan flytta fram positionerna.

-När jag fick jobbet som koncernchef sa de till mig ”Du jobbar genom andra människor, det är precis det vi vill få in mer av, vi har inte det i de befintliga ledarna.” Vad tror ni det var för ledare? Såklart det var män. Små fyrkantiga män.

Ha integritet och dra nytta av att du är kvinna.

Chefsnormen är fortfarande manlig. Se till att bygga nätverk med både män och kvinnor. Och stöter du på något som känns diskriminerande eller obehagligt, var tydlig och ta upp problemet direkt.

-När vi ska diskutera något som är fel, är vi ofta för otydliga. Ta upp problemet med en gång, och säg rakt ut hur du har uppfattat situationen: ”Jag upplever att ni motarbetar mig i min roll som chef. Varför gör ni det?”

-Ofta är problemet att de inte ens vet vad de har gjort. Gör dem medvetna. ”Ni beter er så här, och det betyder att ni gör det här.”

-Att vara tyst är också ett svar. Håller du tyst så håller du med. Och varje gång du låter någon kliva över dina gränser krymper ditt område.

-Markera dina gränser tydligt: ”Jag har fått det här mandatet och det här ansvaret av dig; om jag ska kunna ta det ansvar du har gett mig så måste jag ha vettiga förutsättningar.”

-Vi kvinnor är jättevana vid att bli objektifierade, och klarar av det, men det gör inte de. Det kan du dra nytta av. Så fort du blir kommenterad på utseende, ge detsamma tillbaka: ”Vilken piffig klänning!” ”Synd jag inte kan säga detsamma, den där kostymen lyfter inte direkt upp rumpan på dig!”

Anne Årneby anser generellt att kvinnor är bättre än män på att leverera resultat och höja ambitionsnivå.

-När en man blir kallad ambitiös och driven så kan en kvinna bli kallad för arrogant bitch. Se upp för könsbaserat beteende. Men oroa dig aldrig för att du kommer skämma ut ditt kön. Var den du är, stötta gärna andra; men ingen behöver ta personligt ansvar för vad andra av samma kön gör.

Låt inte jobbet krypa under skinnet på dig. Det är bara ett jobb, även om du gör karriär.

-Se på din titel som en roll. Klä på dig jobbet som en kostym. Då kan kostymen skydda din integritet och göra dig starkare, mindre sårbar. Men var noga med måttbeställningen!

-Jobbet är inte heller en love pit, du är där för att göra ett jobb. Släpp tankarna om att inte alla gillar dig.

-Och du är inte mindre kvinna för att du är chef.

Inga kommentarer: