Som vi alla vet bör det vara personer (eller i alla fall personor) som kommunicerar i sociala medier för att det ska fungera bra. Det behövs någon slags personlighet, värderingar, attityd. För att ett företag ska ha en enhetlig röst är det också en fördel om individerna i företaget som talar och skriver ger samma eller ett liknande intryck, ger uttryck för samma värderingar.
Många organisationer tar fram en handfull värdeord som ska karaktärisera kommunikationen. För att få värdeorden att stämma överens med hur personalen kommunicerar kan man göra på tre sätt:
- Bara anställa människor som delar värderingarna och naturligt lever och kommunicerar utifrån dem
- Låta de som är anställda och ska kommunicera själva ringa in vilka värdeord som faktiskt redan är sanna i verksamheten
- Välja värdeord uppifrån och sedan få de anställda att kommunicera enligt dem.
Vilket sätt tror du funkar bäst?
Alla som rekryterar vet att det är viktigare att personen är rätt än att meritförteckningen är rätt. Därför är det oerhört viktigt att tidigt fundera på och faktiskt formulera VARFÖR och HUR företaget ska göra det det ska göra, och det är smart att anställa människor som redan delar de här värderingarna.
På samma sätt som värdeorden bör komma inifrån människorna, bör organisationernas texter också vara mänskliga för att ge genomslag. Risken är annars att de blir alltför redigerade och strömlinjeformade, med budskap som ingen enskild människa står för. Då når de heller inte fram till den människa du vill ska ta åt sig.
2 kommentarer:
Jag tycker ju det här ämnet är sjukt intressant, måste finurla lite på det och återkomma om ett tag :)
Ja gärna! Vi kanske kan ha ett bloggsamtal om detta! Föreslå gärna en form om du inte vill skriva i kommentar här. Och hojta om du skriver själv så ska jag länka! :)
Skicka en kommentar