2013-08-25

Textexperten tycker till om din webb – klinik med Anna Hass @glimra på #sswc 2013

På okonferensen Sweden social web camp höll jag en klinik, där jag inför publik analyserade och gav omdömen om webbsidor. Här kan du läsa en sammanfattning.

När jag analyserar en text bedömer jag ungefär 35 faktorer som påverkar en texts begriplighet och effektivitet. Det gäller allt från ordval och meningsbyggnad till faktaurval och perspektiv. Faktorerna är forskningsbaserade, och finns samlade och förklarade i klarspråkstestet hos myndigheten Språkrådet. Jag utgår från dem även i mina utbildningar i att skriva för webb och sociala medier.


Några modiga sswc-deltagare bad att få sina sidor bedömda: två företag, en myndighet och en kommun.

Kommunens text är trevlig och hjälpsam men kunde bli tydligare

Först ut var våra värdar på Tjärö, Karlshamns kommun. Deras sida Flytta till Karlshamn fick guldstjärnor för den tydliga uppmaningen och den stämningsfulla bilden som ger ett starkt argument för att följa uppmaningen. Mot slutet av texten är tonen mycket trevlig och tillmötesgående. Den använder frågor och du-tilltal för att ge en känsla av dialog med oss läsare.

Det finns explicita hänvisningar till andra sidor och webbplatser som kan vara till hjälp. Vi får också ett mycket praktiskt erbjudande om flyttservice – ett tydligt tecken på att de har förstått sina läsares frågor och problem inför en så stor sak som att flytta till en ny kommun. På en undersida kan man beställa en gratis guidad busstur direkt i ett webbformulär – en satsning som presenterats i en annonskampanj.

Förbättringsförslagen från mig och resten av deltagarna rörde flera nivåer. En tydlig förbättring vore att texten tydligt vände sig med olika delar till de två olika huvudmålgrupperna: de som redan är intresserade av att flytta till just Karlshamn, och de som är intresserade av att flytta till en ny ort men ännu inte har bestämt sig för vilken ort. Vi diskuterade i smågrupper, och deltagarna föreslog hemvändare som en trolig målgrupp. En vanlig fråga är troligen hur det är med att söka jobb i Karlshamn, och den bemöts inte explicit på sidan.

Ordvalet i textens mittparti är abstrakt och ger i värsta fall en känsla av tomma floskler. För att få fram att Karlshamn ligger ”i händelsernas centrum och har en unik position med fantastiska utvecklingsmöjligheter” bör man VISA det, inte bara säga det. Det kan låta som tomma ord. Nu finns det faktiskt flera konkreta exempel på undersidorna, så det gäller snarare att locka människor dit.

Sidan är svåröverskådlig. Den innehåller flera stycken med olika sorters information. Även en sådan här kort text kan må bra av ett par mellanrubriker. Dem kan man skriva antingen utifrån målgruppen eller utifrån ämnet i stycket: Varför välja just Karlshamn respektive Vi vill gärna underlätta din flytt hit, eller kanske flera små: Vacker miljö, Aktivt växande näringsliv, Viktig hamn, Flyttservice, Läs mer om vad vi kan erbjuda.

Det finns en film som ska konkretisera hur Karlshamn ligger nära Europa, men det finns ingen text som presenterar vad man får se i filmen, och det är en tröskel för att klicka på länken. Både filmens innehåll och bussturens innehåll kunde konkretiseras med bildspel eller liknande. Några deltagare saknar människor i de foton som används – man får inte direkt känslan av att det finns så mycket människor i Karlshamn. Några deltagare föreslog att en filmad och kommenterad busstur borde ligga som en film direkt på bussturssidan – att vi skulle erbjudas att ta en virtuell busstur nu direkt på webben.

Sammantaget är min bedömning att Karlshamn har en trevlig webbplats som tydligt visar att de vill ge ett gott bemötande. Det finns gott om hjälpsamt material och hjälpsamma länkar. Samtidigt är tyvärr många texter skrivna på ett svårläst myndighetsspråk och fokuserar mer på att berätta om regler än på att instruera medborgarna hur de faktiskt ska/kan göra. De kunde helt enkelt vara mer effektiva och användbara.

Fotografen måste sälja både sin person och sina bilder

Daniel K Johansson är fotograf och skriver mycket personligt och engagerat i sina texter. Det gör att webbplatsen ger ett personlig och inbjudande intryck. Det finns så klart också gott om bilder på webbplatsen. Båda delarna behövs troligen för att övertyga en kund som ska välja fotograf. Jag rekommenderade Daniel att ändå inleda varje text med att rikta sig till kunden, och först därefter berätta utifrån sig själv. Det är normalt ett framgångstips för säljande texter.

Bilderna i bröllopsportfolion har långa alt-texter som berättar om fotoögonblicken. Jag tycker att de tillför en fin känsla. De fungerar inte som riktiga alternativ till bilden eftersom de inte berättar vad bilden föreställer, så de ger en risk att tappa vissa läsare.

Jag avråder normalt från text på mörk bakgrund, eftersom läsbarheten blir betydligt sämre. Särskilt blå länkar mot svart bakgrund är svåra att se här.

Sammantaget en trevlig personlig webbplats som kommunicerar vad man köper – både hur bilderna kommer kunna se ut och hur fotografen är.

Startupen lyfter sina argument väl

Med Postify kan du ta en bild i mobilen och få den skickad som ett pappersvykort till en vanlig adress. Postify kan användas både av privatpersoner och av företag som vill ha kommunikation med sina kunder och få in sin logga på baksidan.

Postify svarar tydligt på de flesta av målgruppernas sannolika frågor. Det är säljande men på ett sympatiskt och personligt sätt, och fokuserar på kundens nytta. Priset är enkelt att förstå: 19 kronor per kort, vart som helst i världen. Företagssidan presenterar på ett mycket bra sätt exempel på olika sätt som företag kan använda tjänsten. Det är överallt lätt att höra av sig.

En risk är att det är svårt för privatpersoner att förstå hur man faktiskt kommer in i de appar som finns, för  att börja skicka kort. Pilen bredvid menyns ”Skicka vykort” fick mig först att välja någon av undersidorna, jag klickade alltså aldrig på själva ”Skicka vykort” och missade därför själva webbappen. Det borde finnas en tydligare ingång dit från startsidan! En knapp typ Skapa ditt första vykort, så som det finns på julkortssidan. Den 1-2-3 som finns under Så fungerar det börjar när man redan är i appen; det borde väl börja med att man väljer arbetsställe, alltså skaffar eller går till en av apparna?

Det som står under Om Postify kanske delvis ska lyftas upp tidigt i strukturen. Det finns också en del korrekturfel och skrivfel på sidorna. En designöversyn skulle kunna göra intrycket mer enhetligt genom sidorna.

Sammantaget ett bra innehåll och en bra ton, men användbarheten kan bli ännu bättre med lite tydligare struktur. Jag föreslår användningstester.

Myndigheten har ett trevligt tilltal men omständliga texter


Boverkets sida Om Boende ska hjälpa oss medborgare att göra rätt när vi bygger. Webbplatsen använder gott om konkreta exempel och situationer som läsarna kan känna igen sig i. Det finns ett trevligt tilltal och en inbjudande dialogisk ton:
Ska du bygga till i sommar? 
Texterna är ofta långa och pratiga. Det kan kännas trevligt, och vissa läsare föredrar långa resonerande löptexter. Meningsbyggnaden är inte heller särskilt komplicerad. Men texterna kan vara tunga att ta sig igenom. De skulle må bra av att kompletteras med effektiva punktlistor eller checklistor i uppmaningsform, för den som inte vill, kan eller orkar läsa långa texter. Vissa människor föredrar en tabell över en text. Dessutom är det ofta långa ord och långa meningar. Verket borde kunna uttrycka sig mer lättläst än så här:
Beroende på projektets omfattning och om du bygger själv eller anlitar hantverkare uppstår olika behov. Du bör bland annat tänka på frågor som stabilitet, brandsäkerhet, energihushållning och tillgänglighet.
Sidan om friggebodar har bra hjälpsamma mellanrubriker men många långa meningar och svåra ord.

Sammantaget har myndigheten gjort ett bra jobb på att tala till läsarna med ett bra perspektiv och relevanta ingångar, men de har en bit kvar tills texterna blir riktigt användbara, särskilt för läsare som har en svag svenska eller en svag läsvana.

Expressiva erbjuder textanalys och tar fram skrivriktlinjer

Vill ni också ha en expertgranskning av era texter, och förslag till förbättringar? Kanske vill ni ha en skräddarsydd skrivkurs eller en workshop för att putsa till viktiga texter? Välkommen att höra av dig.

Titta gärna på denna juridiska rådgivningstext - ett exempel på hur det kan se ut när jag har redigerat en webbtext utifrån de 35 klarspråksfaktorerna.

Inga kommentarer: