2015-03-30

Översatt artikel: En lärares 3 tips om vad vi bör göra för de särbegåvade barnen


Utdrag, som jag har översatt, från http://www.cusd80.com/Page/55308

Jag har 25 års erfarenhet av att utbilda högt begåvade barn. När jag ger råd är de mer lika än olika för varje enskilt fall. Högt begåvade barn är lika olika varandra som alla barn är, men det finns vissa likheter som verkar vara grundläggande drag hos högt begåvade, oavsett det unika i individen. Mina råd till föräldrar, släktingar och lärare kan delas in i några breda kategorier:

1. Hjälp dem att hantera sin intensitet. Detta är det bästa ordet jag kan hitta för att beskriva begåvade barn på ett allmänt sätt. Begåvade barn är intensivt tävlingsinriktade, eller intensiva introverta. De är intensivt kreativa, eller intensivt krävande av enkelhet och struktur. Föräldrar och lärare kommer att finna att begåvade barns beteenden tenderar att ligga antingen på den ena eller den andra extremen. Det bästa rådet är att förvänta sig och tillåta en viss intensitet. Det hjälper inte att upprepade gånger säga till ett barn att lugna ner sig, eller att inte ta spelet så allvarligt. Se i stället till att föregripa situationer genom att förbereda barnet på potentiellt intensiva situationer. Till exempel, på väg till en stor födelsedagsfest kan du säga ”Det kan finnas en massa barn på festen, och eftersom födelsedagsfester är roligt, kanske de andra barnen är högljudda och uppspelta. Det är okej att vara glad, men hur kan du se till att din energinivå matchar de andra barnens?” Att prata om att matcha intensiteten är ett bra sätt att hjälpa barn att känna igen när de blir alltför upphetsade. Boken Att leva med Intensitet av Susan Daniels och Michael Piechowski beskriver typiska överkänsligheter och ger förslag till strategier för att hantera barn som upplever dem, utifrån Dabrowskis teori om positiv disintegration. (Innebär att det är utvecklande att ha inre känslomässiga konflikter, och att det leder till att man blir mer tillfreds och får en utvecklad medkänsla – översättarens anmärkning)

2. Var autentisk – säg som det är. Högt begåvade barn tenderar att vara mycket intuitiva. De vet när du är arg, ledsen eller glad även när du försöker låta bli att visa det. Det är bäst om du inte försöker låta bli. Ta känsliga samtal med en gång, eftersom de kommer att låta sin fantasi fylla i luckorna mycket värre än verkligheten om du låter bli att vara helt ärlig. Jag pratade nyligen med en ensamstående mamma som frågade mig om råd om sin begåvade son som plötsligt blivit mycket orolig. Han kunde inte sova, hade ont i magen och verkade vara ofokuserad i skolan. När jag frågade henne om något nytt hade hänt i deras liv svarade hon, ”Ja, jag har nyligen förlorat mitt jobb, men det kan inte vara det, min son vet inte ens om det.” Jag försäkrade henne, att trots att han bara är sju år gammal, vet han förmodligen visst om det, och är orolig. Det visade sig att han kände att något inte var som det skulle hemma, och även om han inte visste exakt vad, kände han att det fanns anledning att oroa sig. Naturligtvis vill vi inte göra barnen upprörda i onödan, men att vara autentisk hjälper dem att känna sig trygga.

3. Beröm medvetet – beröm ansträngning, inte resultat eller intelligens. Naturligtvis definieras högt begåvade barn av att de är intelligenta. Men vi gör dem en otjänst om vi ständigt påminner dem om detta. Det kan faktiskt ha motsatt effekt mot den vi vill. I stället för att bygga deras självförtroende och självkänsla, kan beröm leda till att högt begåvade barn känner en obehaglig press, och de kan känna sig som bedragare om de stöter på något de inte kan, eller om något plötsligt är svårt för dem. Carol Dweck ger praktiska råd till föräldrar och lärare om hur man berömma för att bygga självkänsla, och för att uppmuntra ansträngning snarare än kortsiktiga resultat, i artikeln The Perils and Promise of Praise i Educational Leadership.

Inga kommentarer: