2015-05-10

Undervisningstips som ger breda möjligheter

Hos Fröken Flipp kan man läsa många undervisningsgrepp som passar särskilt begåvade elever väl – de ger faktiskt alla elever samtidigt möjlighet att arbeta på sin nivå. Flippandet av klassrummet i sig – att eleverna tittar på genomgången på film före lektionen – ger läraren mer lektionstid att stödja varje elev där den är.

Bland annat skriver hon om att skriva sig till kunskap med riktad skrivning, inklusive att eleverna regelbundet får analysera och bedöma varandras texter. 


En av Sveriges erfarna flippare är Daniel Barker, här skriver han om hur hans flippande går till. Bland annat är kontrollfrågor och formativ bedömning centralt. Självklart kan du också se en film, hos UR, där han berättar om sitt arbete. Han har skrivit en bok också.

Hos Karin Brånebäck finns en nybörjarguide om att flippa klassrummet, med massa vidare lästips.

Inga kommentarer: