2017-10-07

Din egen syrgasmask först. Bete dig väl mot dig själv.

Har du barn? Vill du att de ska bete sig väl, mot andra, och mot sig själva? Vill du att de ska lära sig hälsosamma beteenden, så att de går in i vuxenvärlden med verktyg som kan hjälpa dem att må bra och hamna på bra vägar i livet? Eller om du inte har barn, vill du bidra till att folk beter sig bättre?

Sätt då på din egen syrgasmask först. Var en förebild, genom hur du beter dig, mot dig själv! Visa att du älskar dig själv och respekterar dig själv.

Agera själv på det sätt som du vill att de ska agera, mot andra, men framför allt mot sig själva. De gör  ju som du gör, inte som du säger. 

Var sann och tydlig och lugn. Var den som säger JA till det du vill, och säger NEJ till det du inte vill, eller orkar. Ta hand om dig själv först, så du orkar ta hand om de andra du ska ta hand om. (He he. Nu låter det som att jag själv klarar detta. Nä inte alltid direkt. Jag skriver ner det här, främst som en påminnelse till mig själv. För min adhd-hjärna glömmer allt, jämt, och jag behöver skriva ut allt och laminera och sätta upp på väggen egentligen. Men jag börjar med att skriva lite här.)

Ta hand om dig själv, dina behov, ditt välmående. 

Några råd med grund hos Zandra:



att tänka:
Behandla dig själv som du skulle behandla en människa du älskar. Ge samma ömhet, ha samma tålamod och förståelse, ge samma och kärleksfulla handlingar.

att göra:
Skäm bort dig själv. Unna dig vackra saker, dyra upplevelser, sköna stunder. Ge plats för njutning och  tid för återhämtning. Boka in det, heliga timmar i kalendern, för massage eller shopping eller bad eller läsa en bok i sängen ...

att sluta göra:
Sluta kritisera dig själv. Säg inte något nedsättande om hur du är eller ser ut, vad du kan eller gör.

att släppa:
Förlåt dig själv. Det som har hänt har hänt. Du gjorde det bästa du kunde med de förutsättningarna du hade. Välj att fokusera på det du gjorde bra.




Några andra råd: 

Stanna upp och reflektera.

Hitta 10 minuter där du kan sitta helt i lugn och ro. För mig var det när jag kommit till jobbet. I en fåtölj långt från mitt skrivbord. Blunda och tänk på det du är tacksam för. Jag skriver överst i ett drive-dokument: Jag är tacksam för ... Jag känner ... Jag behöver ... Jag vill ... 

Kom ner i kroppen från huvudet.

Springa, om så bara 10 minuter med ministeg. 
Stretcha ut sidorna och höfterna och rumpan. 
Yoga, om så bara 10 minuter på knä, med kon och katten och barnet. (Se bilder längst ner.)
Lägg dig i badet. Inte jättevarmt. Släck lampan, tänd ett ljus, lägg en handduk som kudde. Andas.

Backa undan.

Coacha dem att göra det själva, i stället för att "hjälpa" genom att du gör. 
Var tyst och lyssna. Låt dem prata länge. Tänk att du hjälper bättre genom att ge dem utrymme att tänka vidare, än genom att komma med råd. Det du säger kommer att handla om dig själv, inte om dem. Det kommer att styra dem. Då lär de sig inte hitta sin egen väg. Släpp fram dem att själva formulera sig. Om du har styrd dem, kommer det som händer att kännas som "ditt fel", det kan göra att de känner sig som offer, inte känner att de själva kan välja, att de själva har ansvar. 

På samma lag, inte motspelare.

Låt inte barnen hamna i dramatriangeln. Hjälp dem hålla sig utanför. Var på samma lag. Jobba tillsammans. Skapa tillsammans. Utveckla tillsammans. Tänk mer volleyboll än pingis. Om du låter bli att bete dig som en hjälpare, så minskar du risken att de lär sig spela rollen offer, eller rollen tyrann.



Släpp ner axlarna. Blunda och le. Låt andetagen fylla hela dig.





Lätt mjuk yoga och lugn stretch

Några yogaposer och stretchar du lätt kan göra. Långsamt och mjukt. Jag föreslår den här ordningen. Någon minut på varje. Bilderna och fler tips finns här: 1 2 3 4.








I nästa, katten och kon, rör du ryggen upp och ner långsamt i en minut eller så. Låt rörelsen börja från rumpan. Tryck upp både ryggen och skulderbladen, sedan sänk skulderbladen mellan axlarna.









Se om dessa känns bra











Efter alla bakåtböjningar vilar du i en framåtböjning.




Runt höfter och rumpa sitter ofta många spänningar. Ta god tid på dig och hitta flera vinklar i den här sittande stretchen, och sitt framåtlutad kanske en halv minut i varje vinkel, de sista fem sekunderna går du  ännu djupare. Händerna på knä och vrist är lättare. Prova kanske också att sträcka händerna bakom ryggen och knäppa dem, och luta dig framåt med armarna bakåt. 







Du kan sträcka ut flera gånger om dagen, på jobbet, i soffan.






Och vridningar är vansinnigt bra för hela systemet.

Några mer kraftfulla.

Andas och rör dig i krigaren. Tanken är inte att stå still, utan att sträva nedåt med rumpan och samtidigt ha den ståtliga hållningen.

Kamelen är mycket kraftfull för mig. Ge stöd med magmusklerna. Vila alltid i barnet, eller annan framåtböjning, efter en kraftig bakåtböjning.




Inga kommentarer: