2019-07-23

Att göra inget, tar massor av energi, och försämrar impulskontrollen.

Ett barn som redan kan det som lektionen handlar om, måste lägga massor med energi på att sitta och göra ingenting. Eller på att göra uppgifter som är irrelevanta, tråkiga, meningslösa, onödiga.

Denna ansträngning leder, i sig själv, till att försämra barnets impulskontroll.

Den leder också till att barnet blir betydligt mer inriktad på att söka snabba belöningar. Kanske störa, eller bryta någon regel, bara för att få NÅGON sorts stimulans, även om det då blir skäll eller konflikt.

Förmågan blir betydligt bättre, om barnets blodsocker hålls på en hög nivå.

Dessa saker går att utläsa ur forskning om beslutsutmattning och självkontroll:


To observe the process, [the researchers] recruited 45 female dieters, and recorded images of their brains as they reacted to pictures of food. Next the dieters watched a comedy video while forcing themselves to suppress their laughter — a standard if cruel way to drain mental energy and induce ego depletion. Then they were again shown pictures of food, and the new round of brain scans revealed the effects of ego depletion: more activity in the nucleus accumbens, the brain’s reward center, and a corresponding decrease in the amygdala, which ordinarily helps control impulses. The food’s appeal registered more strongly, while impulse control weakened ---
[When the dieters were given] glucose, [it] completely reversed the brain changes  ---
ego depletion causes activity to rise in some parts of the brain and to decline in others. Your brain does not stop working when glucose is low. It stops doing some things and starts doing others. It responds more strongly to immediate rewards and pays less attention to long-term prospects. ---
The mere expectation of having to exert self-control makes people hunger for sweets. 

Barn med autism och adhd drabbas mycket värre 

Självklart blir risken för misslyckande dessutom mycket större, om barnet redan har sämre förutsättningar för
  • självkontrollen, till exempel för att barnets funktionssätt och hjärnkemi är sådan som kan medföra ADHD-diagnos
  • energiåtgången, till exempel för att barnets funktionssätt och hjärnkemi är sådan som kan medföra autismdiagnos.  

Om du har adhd eller autism gör du redan av med mer energi än snittpersonen. Troligen hanterar du mångdubbelt fler intryck, infall, tankar, upplevelser. Troligen har du dessutom starkare upplevelser av alla dessa intryck: ljud känns högre, smärta känns starkare, och så vidare.

De får också sämre chans att fylla på med energi

Detta kan i sin tur ytterligare försämra möjligheten att klara en skoldag, eftersom du får svårare att fylla på med näring. Du är känsligare för konsistenser och smaker, vilket kan göra att du har svårt att äta mycket av den skolmat som serveras. Du är också känsligare för buller, röriga miljöer och sociala situationer, vilket kan göra att du har svårt att befinna dig i skolmatsalen och ha ro att äta.

Ett av de råd professor Russell Barkley ger, är att sitta och smutta på en sockerhaltig dryck under tiden du arbetar, för att hålla blodsockret högt. Det är inte något som skolor brukar tillåta. Men det finns ju även andra sätt att se till att varje barn får i sig den energi som behövs. Tyvärr lägger skolor inte så mycket kraft på det.

Det här leder till att barnen får betydligt sämre möjlighet att lära sig saker, och betydligt sämre förutsättningar för fokus och självkontroll. Särskilt de barn som har funktionsnedsättningar. Det verkar inte så smart.

-----------------------------------

Läs mer: mina råd till skolor om att undervisa begåvade barn (råden är bra för alla)

Inga kommentarer: