2009-09-30

Uppfinna det digitala hjulet. Igen. Och igen. Inte zå bra.

För tio år sedan gick jag ut i världen som nyexad språkkonsult och började hålla kurser i att skriva för webben. Det ledde till att jag fick inblick i hur Sveriges alla kommuner och myndigheter skötte sin webbutveckling. Jag får exem av att typ varenda kommun satt och betalade för att få utvecklat ett helt eget publiceringsverktyg, för hundratusentals skattekronor.

Någonstans borde det vara förbjudet. Ge mig en broms, en gräns någonstans för det kommunala självstyret. Vi snackar ju infrastruktur här. Det är ju som att bygga sin egen bit av järnvägen precis som man vill, upphandla bara till sig själv, hitta på en egen bredd på spåren och så vidare.

Varför var det ingen som sa "Basta! Nu tar vi fram ett verktyg centralt och så använder alla det! Allt annat är rent galet slöseri med skattepengar, utvecklingstid och medborgarenergi." Tio år senare köper de flesta nu samma två--tre färdiga lösningar. Och jag kan sluta klia mig. Även om det fortfarande rinner stora pengar in i storföretagens fickor och jag misstänker att det skulle gå att använda gratislösningar eller i alla fall mindre lösningar ... jag har hört att vissa myndigheter skippar MSOffices dyra licenser och går över till gratisprogrammen i Open office.

Ett annat steg mot en mer effektiv statsförvaltning kunde ju vara att använda medborgarnas skaparkraft på nya spännande sätt, till exempel genom att göra en tävling eller ett webbläger:

På en BarCamp träffas man för att bygga webbapplikationer. Tanken är att träffa folk med samma intresse, nätverka och byta idéer och råd. Fenonemet startade i Kalifornien 2005 och sedan dess har BarCamps ordnats i hundratals städer världen över. Det har även vuxit fram specifika camps – som till exempel Iphone Dev Camp där man träffas för att bygga Iphone-applikationer, eller Government Hack Day där man bygger webbapplikationer som ska förbättra servicen hos olika myndigheter.

En föregångare till det uppmärksammade eventet 24 Hour Business Camp var 24 Hour Dot Com, som ordnades av Eric Wahlforss tillsammans med Adam Wern år 2004. Upplägget var dock mer ett performance än en konferens eller camp, berättar Eric Wahlforss. Idén var att skapa ett dotcom-bolag på 24 timmar – för att sedan sälja det. Internetworld 2009-09-28

1 kommentar:

Jennie sa...

Kom igen, bloggarn! Vill läsa mer om dina glimtar!