2011-03-12

The medium is SO not the message.

Det snackas så galet mycket om sociala medier. Det öppnas Facebooksidor, det twittras, det byggs appar. Alla är överens: Vi lever i en kommunikationsålder. Den som kommunicerar bäst vinner. Den som kommunicerar bra har makt.

Men. Det är rätt så nödvändigt att ha något att säga, om man vill nå fram och få en reaktion. Vad är ditt budskap? Vad vill du? Vad har jag för nytta av det du delar med dig av?

Fyra bitar som ingår i att kommunicera:
  • du som sändare
  • det du vill säga
  • kanalen du säger det i
  • mottagaren.
I "sociala medier" hamnar fokuset ofta på kanalen, "medier"-delen, och ofta ganska långt inne i själva den tekniska lösningen. Men den andra nödvändiga delen, det "sociala", handlar ju om relationen mellan dig och mottagaren, och vad du bidrar med i den relationen - vad du delar med dig av, vad du skickar genom kanalen. Fredrik Wass säger:
"det är förmågan att vara social som är grejen, inte var du är det någonstans."
Sen är det en sak till som är grundläggande. Vem är du? Vad har du för värderingar? Helt enkelt måste du vara den du säger att du är. Annars funkar inte relationen, och då tar inte mottagaren emot ditt budskap på det sätt du vill.

Eftersom allt det här hänger ihop, eftersom alla dessa delar behövs för att kommunicera bäst, håller jag ett seminarium på Webcoast om personligt varumärke och ett om att skriva effektiva texter. Ett om dig och ett om ditt budskap, alltså. Sen, när du har koll på det, först då är det dags att välja kanal.

Inga kommentarer: