2011-04-26

Sälj det du brinner för

Imorse satte jag mig i solen på uteplatsen för att dricka mitt förmiddagskaffe. Grannen har en ledig kompis på besök den här veckan, jag vinkade till honom att komma och slå sig ner. Det blev till ett samtal på över en timme, där jag coachade honom vidare i yrkeslivet. Så det kan gå.

Först diskuterade vi att man måste hitta det som man tycker om att göra, man är bra på att göra och folk kommer vara beredda att betala för. Annars blir det svårt att leva på det i längden.

Han kommer från kultursektorn och tycker det tar emot att tänka pengar och företag och betalning. Men alla måste ju betala räkningarna. Min personliga tanke om det är att jag jobbar för individerna i företaget, de medarbetare jag får träffa och utbilda, eller för kunderna, medborgarna, läsarna av de texter vi arbetar med. Förvisso hjälper jag ibland företag att tjäna mer pengar, men jag gör det genom att kunderna får bättre information, genom att medarbetarna får personlig utveckling och stärkt självkänsla och höjd kompetens.

Vi diskuterade vad han helst av allt skulle vilja göra med sitt liv, bidra med. Det handlade om att stimulera människor att reflektera om vad vissa bitar inom kulturen faktiskt bidrar med, i människans liv och i samhället. (Jag är lite vag nu, för att inte avslöja hans affärsidé :) Det var lätt för mig att ställa frågor om vilka yrkesgrupper som skulle ha nytta av att göra dessa reflexioner, vad deras arbetsgivare skulle tjäna på det, vilka myndigheter som kanske kan ha pengar till att stödja detta arbete.

Därpå diskuterade vi vilken form som skulle vara lättast för yrkesgrupperna att få göra reflexionerna. Var, när, hur skulle det helst ske? Idéerna bubblade fram.

Sedan var det lätt att se vad som skulle vara nästa steg: Att skriva en lista på kanske tio ämnen, välja de sex mest säljbara, arbeta ut ett detaljerat förslag på innehåll och möjliga upplägg, ta fram ett säljmaterial som visar vilken nytta reflexionerna skulle skapa för den som köper upplägget, och sedan kontakta relevanta personer för att sälja in det.

Se där, första dagsverket, en stärkt självkänsla och en affärsidé :)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hitta något jag tycker om att göra, är bra på att göra och som folk är beredda att betala för!
Shit, det blir inte lätt!
Egentligen trivs jag på mitt arbete men skulle SÅ gärna vilja göra något annat just nu, åtminstone för ett tag!

Anna Hass sa...

Ja, det är svårt! Och det är det viktigaste i livet. Det tar tid, det måste ta tid, och det kommer troligen ändra sig flera gånger över livet. Se livet som ett antal sjuårsperioder, och välj något fokus för varje period.

Alltså, man måste inte vara egenföretagare för att göra det här. Alla borde göra det här.

Sedan om formen är att du "säljer dig" inom en anställning eller som egen, gör mycket liten skillnad.

Lycka till, och berätta gärna hur det går! :)