2012-12-06

SEO är som språkvård: användaren (kunden) har alltid rätt

Vissa saker verkar svåra att acceptera och bejaka för många människor. Experten på sökmotoroptimering, Sara Andersson från Search Integration, sammanfattar med ett exempel under Webbdagarna ett av dem:

-Heter det "hyra skidor" eller "skiduthyrning"? Det vet vi inte, vi måste kolla hos Google.

Vadå, jag bestämmer väl själv vad det jag säljer heter? Ja visst, välj "skiduthyrning" om du vill. Men då har du också valt att förlora potentiella kunder, om 90 procent söker på "hyra skidor" och hittar dina konkurrenter för att de har sett till att få träffar på frasen. Det verkar inte så bra för din affär, särskilt inte när du ju numera kan kolla gratis via Google vilka uttryck folk söker mest på.Sara tar upp ett exempel till:
Det fungerar inte heller att kalla sidan "Vinterprogram" och lägga den under menyvalet "Äventyr" om ingen hittar dit och ingen söker på de orden. Min slutsats som språkkonsult: Det fungerar inte. Alltså är det inte bra språk. Det kan vara rätt, det kan vara fint, men det är inte bra om det inte fungerar.

Jag är fascinerad över hur lite som har hänt på den här fronten på de 15 år jag har arbetat med internet. När en sökning på "dagis" inte ger en enda ledtråd fram till kommunens ca 50 sidor om förskolor, är det inte bra kommunikation. Även om "förskola" är mer rätt.

Men å andra sidan är inget nytt under solen. Språkvårdare har i hundratals år försökt få folket att förstå att det är inte Språkrådet eller Svenska Akademien som bestämmer vilka ord som är rätt. Det som flest använder blir norm. Och språket har vi för att kunna kommunicera effektivt med varandra.


Alltså: Om ett ord inte ger en bra effekt är det dåligt. Om ett ord sammantaget fungerar bra är det rätt.

Dessutom förändras hela tiden vad som är accepterad norm. Vi stavar inte "blifver" och "fauteuil" längre, för det fungerar bättre för de flesta att skriva "blir" och "fåtölj". Många upplever att orden "hen" och "typ" fyller bra funktioner i vissa sammanhang. Det är få som missförstår oavsett om du säger "längre än mig" eller "längre än jag".

Troligen är det allra oftast bra att stava enligt rekommendationerna i SAOL, eftersom du då minimerar risken att stavningen stör någon. Men vad är viktigast för dig - att du får rätt, eller att din text fungerar?

Det har varit sant länge. Läsaren är ditt enda facit. Kunden har alltid rätt.


Språkrådet är myndigheten för språkvård för svenskan. De har en frågetjänst dit du kan twittra, mejla eller ringa med dina språkfrågor. Men sök gärna först på gamla frågor i deras frågelåda.

Inga kommentarer: