2016-12-27

Reglera dina känslor – 7 steg

Här är en tankemodell som kan hjälpa den som behöver en metod för att kontrollera eller reglera sina känslor. Jag har hittat den hos add resources
Vissa människor kan kontrollera sina känslor genom att andas, meditera eller göra yoga. Men det funkar inte för alla. Om en teknik inte fungerar för dig, prova en annan. Den här är utvecklad av Marsha Linehan som också har utarbetat DBT. Den ger dig 7 verktyg för att hantera jobbiga känslor och tankar.

ACCEPTS-modellen

A står för Aktiviteter 
Leta efter aktiviteter som hjälper dig att tänka på något annat en stund. Kanske diska fungerar? Men om du fortfarande tänker på ditt problem när du diskar, får du prova något annat.

C står för Contribute – bidra 
Visste du att man kan må bättre om man gör något snällt för någon annan? Något kraftfullt händer när vi är snälla mot andra utan att be om något i gengäld. Att ge någon en komplimang kan vara ett sätt.

C står för Compare – jämför 
Påminn dig själv om alla de saker som är bra. Eller i alla fall ok. Ibland fokuserar vi alltför mycket på det negativa. Försök att fokusera på det som är bra. Se sig omkring. Jag slår vad om att du vet någon som går igenom något värre än du. Kanske känns det bättre när du får perspektiv på din situation.

E står för Emotions – känslor 
Gör något som går tvärt emot dina känslor. Efter en lång dag på jobbet när jag känner mig överväldigad, vill jag inte gå hem och titta på något sorgligt eller allvarligt. Istället tittar jag på min favoritkomedishow som får mig att le, eller lyssnar på glad musik. Se vilka jobbiga känslor du känner och välj något som lockar fram motsatta känslor.

P står för Put away – lägg undan 
Ta bort tankarna ur ditt huvud och lägg dem i en låda. Till exempel, ibland på kvällen, brukar dina tunga tankar börja snurra? Mina gör det i alla fall. Så jag säger till mig själv, "Ok, det är midnatt, kontoret är inte öppet så just nu kan jag inte avsluta min uppgift, så jag ska skriva ner vad jag behöver göra, lägga lappen i en låda, och i morgon ska jag göra det när kontoret öppnar." Poängen är att allt inte behöver lösas direkt, även om det känns som det. Att säga till dig själv att det som oroar dig kan vänta till i morgon, kan minska ångesten du känner.

T står för Tankar 
Jobba på att tänka glada friska tankar! Om du märker att det mesta av det du tänker är negativt, börja fokusera på att jobba fram positiva tankar. Vad gör du bra? Vad är du stolt över dig själv för? Vad uppskattar du om dig själv och om andra?

S står för Sinnen 
Fyll dina sinnen med intensiva, positiva sinnesupplevelser. Jag älskar detta eftersom sinnesupplevelser kan hjälpa oss att ändra våra känslor. Till exempel, ta en kall dusch eller håll en isbit i handen – det kommer att hjälpa dig att ändra ditt humör. Hitta en sinnesupplevelse som gör att du slutar tänka på problemet, och försök att använda den nästa gång du känner dig överväldigad.


Det här är bara en av de modeller som finns, för att reglera sina känslor. Men den hjälper många. Prova var och en av bokstäverna och se vad som händer. Jag hoppas att någon av dem fungerar för dig.


Kimberly Castelo is the founder of Healing Moments Counseling.

Inga kommentarer: