(Om du är ny i bloggen får du gärna läsa översikten med rekommenderad första läsning :) )
Sverige ligger minst 50 år efter, i att undervisa de barn som är högst begåvade. I länder som Storbritannien, Australien, Nederländerna, Irland, Singapore, USA är det på många ställen en självklarhet att elever behöver olika saker, att begåvade elever behöver få undervisning i egna grupper och få helt andra uppgifter än jämnåriga. Det finns ett etablerat arbetssätt för att hitta de begåvade eleverna – vilket så klart främst är viktigt för de elever som kommer från en utsatt bakgrund. Det finns ett etablerat arbetssätt för att gruppera elever så att alla har möjlighet att må bra och utvecklas. Det finns ett etablerat arbetssätt för att differentiera undervisningen och gruppera inom klasserna, så att alla barn lär sig nya saker, varje lektion. Och så vidare.
Därmed finns det mängder av läsvärda forskningsartiklar, nyhetsbrev, pedagogiska underlag och instruktioner för hur rektor och lärare kan planera och undervisa på bästa sätt, hur föräldrar kan nå fram till skolan med vad barnet kan behöva.
Jag hinner inte läsa allt. Om du läser, och hittar något riktigt bra, kopiera gärna in den viktiga texten i en kommentar nedan, med länk till var du hittade den. Och skriv dina egna tankar också, vettja. Tack!
Advocacy – att påverka och förändra
Vilka av dessa tycker du är bäst? Kanske du vill hjälpa till att redigera ihop en bra version på svenska?Råd om att prata med skolan om ditt barns behov
http://www.nagc.org/sites/default/files/Parent%20CK/NAGC-Classroom%20Advocacy-Tip%20Sheet-FINAL_0.pdf
Råd om att påverka, för föräldrar
http://www.fetaweb.com/101.htm
Misstag många gör, och hur du undviker dem
http://www.fetaweb.com/02/mistakes.advocates.crabtree.htm
Förälder – nå fram till skolan på ett bra sätt
http://www.nagc.org/get-involved/advocate-high-ability-learners/advocate-your-child
http://www.wrightslaw.com/info/advo.parent.askqs.htm
https://www.noodle.com/articles/your-gifted-child-in-public-school-needs-you-as-an-advocate
Tio tips för att samarbeta bra med skolan
http://www.hoagiesgifted.org/ten_tips.htm
http://www.nagc.org/sites/default/files/Parent%20CK/NAGC-Classroom%20Advocacy-Tip%20Sheet-FINAL_0.pdf
https://www.txgifted.org/files/Advocating-for-Appropriate-Education.pdf
http://www.davidsongifted.org/Search-Database/entry/A10558
http://www.nagc.org/sites/default/files/Parent%20CK/Smutny%20Communicating%20Sept%202002%20PHP.pdf
Förbered dig inför samtal med skolan
Var beredd på att argumentera klokt. Tämj dina känslor. Förstå skolpersonalen.http://www.hoagiesgifted.org/dealing_school.htm#8
Steg för steg – samarbeta med läraren
https://educationaladvancement.org/advocating-for-your-gifted-child/
Ska du mejla skolan? Skriv version 1 med känslorna. Redigera fram version 2 med hjärnan.
Tactics and Strategy: The "Letter to the Stranger"
http://www.wrightslaw.com/advoc/articles/Letter_to_Stranger.html
Samarbeta i föräldragrupp
http://www.hoagiesgifted.org/tea_terrorist.htm
Fakta – grunderna
Amerikanska utbildningsdepartementet har broschyrer utifrån ett stort forskningsprojekt, till både föräldrar och skolor.https://nrcgt.uconn.edu/research-based_resources/
https://nrcgt.uconn.edu/online_resources/
De olika formerna av anpassad undervisning
http://www.nagc.org/resources-publications/gifted-education-practices
Grunder om begåvade barn
http://www.gifteddevelopment.com/overview-giftedness/giftedness-101
http://www.gifteddevelopment.com/sites/default/files/What%20is%20Giftedness.pdf
Varför behöver jag veta om mitt barn är begåvat?
http://www.gifteddevelopment.com/sites/default/files/Why%20is%20Assessment%20of%20Giftedness%20Needed.pdf
Om boken Re-forming ( Reforming ) Gifted Education: How Parents and Teachers Can Match the Program to the Child
http://www.davidsongifted.org/Search-Database/entry/A10044
Position papers i Minnesota, som jobbar medvetet med gifted
http://www.mnegt.org/position-papers
Myter om begåvade barn, bemötta av NAGC
https://www.nagc.org/myths-about-gifted-students
Bloggar, tidningar och annat som är mer uppdaterat
Lång lista med länkar till bloggar, artiklar, föräldragrupper och organisationer. De mest läsvärda är nog längst ner!https://oedb.org/ilibrarian/50-essential-links-for-the-parents-of-gifted-children/
Bloggar om påverkan för begåvade
- https://giftedchallenges.blogspot.se/p/best-of-gifted-challenges.html
- http://www.specialeducationadvocacy.org/blog/
2e – twice exceptional
Lång sida med lästips
http://www.hoagiesgifted.org/twice_exceptional.htm
http://www.hoagiesgifted.org/portfolio.htm
En hel guidebok: att påverka skolan att anpassa för ditt extremt begåvade barn
http://print.ditd.org/young_scholars/Guidebooks/Davidson_Guidebook_Advocating.pdf
Lååång lista med böcker och artiklar att läsa om påverkan för begåvade barn
http://www.hoagiesgifted.org/advocacy.htm
Differentiating Instruction for Advanced Learners in the Mixed-Ability Middle School Classroom
http://www.hoagiesgifted.org/eric/e536.html
How legitimate is the Flynn effect for the gifted? The Flynn Effect in Gifted Samples: Status as of 2007 http://www.hoagiesgifted.org/how_legitimate_flynn_print.htm
Nyhetsbrev
Om du hittar riktigt bra artiklar, eller citat, hoppas jag du tipsar mig i en kommentar. TACK!
- http://www.talented.org.au/
- http://www.nagc.org/resources-publications/nagc-publications/connecting-high-potentialhttps://education.wm.edu/centers/cfge/resources/newsletter/index.php
- https://www.ctd.northwestern.edu/resources/newsletters
- http://iratde.org/journal/issues
Djupare lästips
Lista på artiklar att ge till skolan, om du vill övertyga dem om att flytta upp ditt barnhttp://www.hoagiesgifted.org/portfolio.htm
En hel guidebok: att påverka skolan att anpassa för ditt extremt begåvade barn
http://print.ditd.org/young_scholars/Guidebooks/Davidson_Guidebook_Advocating.pdf
Lååång lista med böcker och artiklar att läsa om påverkan för begåvade barn
http://www.hoagiesgifted.org/advocacy.htm
Forskning etc.
Forskningsartiklar från ett amerikanskt universitets lärarutbildningar
https://www.ctd.northwestern.edu/resources/ctd-research
Forskning om arbetssätthttps://www.ctd.northwestern.edu/resources/ctd-research
Differentiating Instruction for Advanced Learners in the Mixed-Ability Middle School Classroom
http://www.hoagiesgifted.org/eric/e536.html
How legitimate is the Flynn effect for the gifted? The Flynn Effect in Gifted Samples: Status as of 2007 http://www.hoagiesgifted.org/how_legitimate_flynn_print.htm
För politiker, huvudmän, rektorer
Få rektor, huvudman, politiker att förstå vad som krävs – överskådliga diagram
skolan – har ni rätt saker?
Bedöm undervisningen
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar