2009-10-23

Länkar på nätet skapar länkar i verkligheten

Som många av er vet gillar jag att skicka länkar om roliga saker. Det är lätt; när jag ser eller läser något så vet jag ofta vem jag vill skicka respektive länk till. Till exempel brukar A få sånt som handlar om nördiga saker; G sånt som är lite extra smart, krasst eller sarkastiskt; till och med min far, som är musikintresserad och läser många ekonomiska rapporter i jobbet, var jag tvungen att skicka några relevanta Beatlesinspirerade Graphjamlänkar till. Pappa och jag har ingen självklar kanal att prata med varandra, rings aldrig och träffas sällan, men plötsligt har Internet gett mig en ny kanal till honom, vilket jag ju gillar :-)

Tyvärr jobbar pappa på ett Gammalt Trovärdigt Företag, så de har blockerat ”skadliga element” som Graphjam och Facebook. Som småföretagare med mitt nätverk(ande) som en oerhör central framgångsfaktor känns ju det helt fel tänkt (och många håller med, till exempel ser Ikeasofföverdragsföretaget Bemz Twitter och Facebook som oerhört centrala för sin framgång). Frågan är om min pappas generation kanske ändå använder Facebook på ett sätt som faktiskt inte ökar utan minskar företagets effektivitet. Att skicka lol-katter och Graphjamlänkar till släkt och vänner känns inte klockrent som något man ska lägga arbetstid på.

Men i mitt företagande känns det mer relevant. För när jag läser en xkcd-serie och tänker att den här skulle P gilla, och mejlar den till P, så passar jag ju på att fråga om vi inte borde äta lunch igen snart. Och så gör vi det (på måndag), och troligen kommer det en massa bra kunskap, tankar, idéer och kontakter ur den lunchen. För han jobbar med näraliggande saker och när våra hjärnor krockar brukar det hända saker som kan betyda bissniss längre fram.

Så, min slutsats är att länkar på nätet skapar länkar i verkligheten, länkar som leder framåt. Det är inte bara tidsfördriv, det är en del av ett framgångsrikt företagande. Intalar jag mig själv. Efter att i en dryg vecka snurrat runt i bloggosfären utan att hitta ut ... men jag har definitivt lärt mig saker om både gammalt (mediernas utveckling under nollnolltalet) och nytt (Google Wave)!

Sen finns det en aspekt till på det här, såklart. Den sociala. Alla som läser xkcd och träffar nån som också gillar xkcd, kommer känna en gemenskap och gilla den personen lite mer. Och är man ute efter att dejta någon som jobbar med data så kan man öka sina chanser om man kan prata lite geekiska ...

.

Inga kommentarer: