2011-03-28

Vad är det att vara människa?

Jag har kommit på att det är en grundläggande fråga i min hjärna. På samma sätt som ett universitet förhoppningsvis ger både utbildning och bildning, ger livet förhoppningsvis känslor av både njutning och mening.

Jag funderade på vilka filmer och serier jag sett det senaste året. Avatar, Social network (Facebookfilmen), The King's speech. Annie Hall, Husbands and wives. Six feet under. Mad men. Och alla handlar de ju om vad det är att vara människa, och hur man vill vara människa, i mötet med andra människor (och blå utomjordingar).

En annan intressant tanke är om jag dömer mig själv hårdare än andra. Det tror jag. Vad gör man åt det? Gå tillbaka och läs mina tankar om livets längdhopp och höjdhopp, till att börja med.

Hur vill du vara människa?


Inga kommentarer: