2011-09-13

Moderera mera

Jag är glad och stolt och nöjd över att få fortsätta bidra vid konferenser. Härnäst kommer jag att vara moderator vid Webbdagarna i Göteborg, anordnat av IDG och Internetworld. Jag kommer att moderera under deras nya okonferensspår - du kan läsa mer i artikeln "Ökat engagemang med unconference" (ja, de skriver 'unconference', och ja, jag har försökt få dem att ändra till det svenska ordet; jag är ju inte danad till språkvårdare för intet).

Min ständiga process fortsätter, att utvecklas i det jag känner att jag är bra på och som ger mig mest. Jag har lagt till titeln 'textexorcist' i min mentala cv, eftersom jag är bra på att dra ur en person det som ska bli en text. Att moderera är ju samma sak - att lirka ut det allra bästa ur en person eller en programpunkt, det som är mest givande och relevant just där och då.


Språkkonsultföreningen ordnar två konferenser i höst, där kommer jag inte moderera (vilket jag gjorde vid förra årets konferens om sociala medier), men väl bidra genom att hålla ett seminarium vid den öppna konferensen Begriplex. Där vill jag få till en diskussion om att koppla språkvården till den övergripande utvecklingen av organisationen, få ut maximal effekt av klarspråksarbetet.

Jag hoppas det kommer bli lika givande som mitt seminarium på SSWC om hur vi kan få mer effektiva webbprojekt i offentlig sektor - som jag fortfarande inte hunnit sammanställa dokumentationen ifrån ...

Jag fick nyligen frågan vad som är min superkraft, och jag tror det är min snabba associationsförmåga, som också gör mig till en bra moderator. Min hjärna tar det den hör och plockar fram massa relaterade tankar och människor. Jag kallade det för nätverkssyn då - att se vilka människor i mitt nätverk som jag borde koppla ihop - men det funkar även för fakta och saker, märker jag. Frågan fick jag under en intervju med mig om mitt twittrande som webbyrån Ackebrink gjorde i sin serie "Genier på 140 tecken". Se där ytterligare ett epitet.

Inga kommentarer: