Här har jag samlat hänvisningar till belägg för rättigheter och skyldigheter kring begåvade elever ...
Trots att de når målen, få stöd ledning stimulans:
Lgr 11: Varje
elev har rätt att i skolan få utvecklas, känna växandets glädje och få
erfara den tillfredsställelse som det ger att göra framsteg och övervinna
svårigheter. Lgr 11: Läraren ska
·
ta
hänsyn till varje enskild individs behov, förutsättningar, erfarenheter och
tänkande,
·
stärka
elevernas vilja att lära och elevens tillit till den egna förmågan,
·
organisera
och genomföra arbetet så att eleven
– utvecklas
efter sina förutsättningar och samtidigt stimuleras att använda och utveckla
hela sin förmåga, – upplever att kunskap är meningsfull och att den egna kunskapsutvecklingen går framåt,
– får möjligheter till ämnesfördjupning, överblick och sammanhang, och
– får möjlighet att arbeta ämnesövergripande
Skollagen: Det är skolans uppgift att ge alla elever den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna förutsättningar ska kunna utvecklas så långt som möjligt enligt utbildningens mål. De elever som lätt når de kunskapskrav som minst ska uppnås ska ges den ledning och stimulans som de behöver för att kunna nå längre i sin kunskapsutveckling.
Även i förskoleklass få utmaningar och stöd:
Lgr 11: Undervisningen i förskoleklassen ska syfta till att
stimulera elevernas allsidiga utveckling och lärande. Undervisningen ska ta
sin utgångspunkt i elevernas behov och intressen samt i det kunnande och de
erfarenheter som eleverna tidigare har tillägnat sig, men också kontinuerligt
utmana eleverna vidare genom att inspirera till nya upptäckter och kunskaper.
---
Skolan ska samtala med eleven och föräldern om behovet
Skolverkets allmänna
råd om stödinsatser: betydelsefullt att lärare och övrig skolpersonal
informerar och samverkar med eleven och elevens vårdnadshavare om sådana
stödinsatser. I samband med detta är det viktigt att lyssna in och ta
tillvara de kunskaper och erfarenheter som eleven och elevens vårdnadshavare
har om elevens situation.
För att skapa så goda förutsättningar som möjligt för
elevens utveckling och lärande är det viktigt att lärare och övrig skolpersonal
samarbetar med eleven och elevens vårdnadshavare i utredningen. I samarbetet
är det nödvändigt att det finns en lyhördhet inför elevens och
vårdnadshavarens unika kunskaper om situationen.
Enligt skollagen ska eleven och elevens vårdnadshavare ges
möjlighet att delta när ett åtgärdsprogram utarbetas. --- Studier visar att
det har stor betydelse att elever och deras vårdnadshavare är aktiva vid
utarbetandet av ett åtgärdsprogram för att programmet ska vara
framgångsrikt. Eleverna är själva experter på sin egen skolsituation och
deras åsikter kring utformningen av åtgärdsprogrammet är av stor betydelse
för att det ska lyckas.
I de fall där eleven, elevens vårdnadshavare och skolan
har olika uppfattningar om åtgärderna är det rektorn som ansvarar för att
försöka få till stånd ett fungerande samarbete. --- Elevens vårdnadshavare
samt de elever som har fyllt 16 år har dock möjlighet att överklaga
åtgärdsprogrammet om de upplever att innehållet inte motsvarar stödbehovet
Skolan ska skyndsamt påbörja anpassningar
Ett
samtal om svårigheter i skolsituationen får dock inte fördröjas i onödan
av personalen med hänvisning till att ett utvecklingssamtal ska hållas
senare under terminen.
Skolan kan inte heller avvakta med att sätta in särskilt
stöd, med hänvisning till att en kompletterande extern utredning ska göras.
Skolan ska stötta i elevens personliga utveckling
Skolan har ett ansvar för att skapa en god lärandemiljö
för elevernas kunskapsutveckling och personliga utveckling. Elevhälsans
kompetens och tvärprofessionella samarbete har stor betydelse för att skapa
en sådan god miljö. Deras uppgift är att stödja elevernas utveckling mot
utbildningens mål samt att bidra till att skapa miljöer som främjar
elevernas lärande, utveckling och hälsa. Elevhälsans arbete bör i så stor
utsträckning som möjligt vara förebyggande och ha en hälsofrämjande
inriktning.
Skolan ska ta ansvar för elevens motivation
Lgr 11: Eleven
ska i skolan möta respekt för sin person och sitt arbete. Skolan ska sträva
efter att vara en levande social gemenskap som ger trygghet och vilja och lust
att lära. Kursplanen i Lgr 11: Syfte Undervisningen i ämnet matematik ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om matematik och matematikens användning i vardagen och inom olika ämnesområden. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar intresse för matematik och tilltro till sin förmåga att använda matematik i olika sammanhang.
Kartläggning + pedagogisk bedömning + åtgärder
Den utredning som görs av elevens eventuella behov av
särskilt stöd syftar till att ge skolan ett tillräckligt underlag för att
förstå varför eleven har svårigheter i skolsituationen och vilka stödinsatser
som skolan behöver sätta in.
Dokumentationen kan med fördel göras kortfattad, men den
behöver ge tillräcklig information om elevens skolsituation och eventuella
behov av särskilt stöd.
Det är viktigt att undvika värdeladdade formuleringar om
personliga egenskaper eller generaliseringar av karaktärsdrag i utredningen,
till exempel ”pigg och glad” eller ”utan drivkraft”.
Efter kartläggningen görs en pedagogisk bedömning av
elevens eventuella behov av särskilt stöd. Det är betydelsefullt att både
kartläggningen och bedömningen har ett pedagogiskt fokus och att tyngdpunkten
ligger på en analys av hur skolan kan utforma och anpassa lärmiljöerna inom
verksamheten, undervisningens innehåll samt metoderna för att skapa förutsättningar
för den enskilda eleven.
Det är viktigt att de åtgärder som skolan utarbetar och
dokumenterar är kopplade till både elevens behov av särskilt stöd samt till
kunskapsmålen i läroplanen eller till de kunskapskrav som minst ska uppnås.
Åtgärderna behöver vidare vara konkreta och utvärderingsbara, vilket
innebär att det måste framgå på vilket sätt och i vilken omfattning eleven
ska få stöd.
Konkreta och utvärderingsbara åtgärder gör att
åtgärdsprogrammet kan fungera som ett praktiskt redskap i vardagen,
samtidigt som det underlättar för eleven och elevens vårdnadshavare att ta
ställning till om de upplever att åtgärderna är relevanta. Det gör det
också möjligt att på ett bra sätt följa upp och utvärdera hur
åtgärdsprogrammet fungerar.
Vid utvärderingstillfället är det betydelsefullt att eleven själv får möjlighet att beskriva sina
behov och sin egen upplevelse av hur det särskilda stödet fungerar.
Skolan ska ta specialpedagogisk hjälp
Det är viktigt att rektorn ser till att den
specialpedagogiska kompetensen tas tillvara i arbetet med att identifiera och
anpassa den pedagogiska verksamheten efter olika elevers behov. Även andra
yrkesgrupper inom elevhälsan kan bidra med betydelsefulla perspektiv och
kunskaper.41 Det är centralt att dessa kompetenser involveras i ett tidigt
skede i arbetet med extra anpassningar.
Rektorn och huvudmannen behöver ta aktivt ansvar för att se till att
resurserna finns
Det är rektorn som ansvarar för att ge lärare och övrig
skolpersonal på skolenheten förutsättningar för arbetet med extra an
passningar och särskilt stöd. Rektorn ansvarar också för att fördela
resurser med utgångspunkt i elevernas olika förutsättningar och behov. Ibland är det inte tillräckligt att rektorn omprioriterar resurserna på
skolenheten, utan hon eller han kan även behöva begära mer resurser av huvudmannen.
Då kan huvudmannen behöva skjuta till extra resurser för att de enskilda
skolorna ska kunna leva upp till lagens bestämmelser om dessa stödinsatser.
--- Huvudmannen behöver föra en dialog med rektorerna på de olika
skolenheterna för att få kunskap om hur arbetet med extra anpassningar,
särskilt stöd och åtgärdsprogram fungerar på enheterna.
Pettersson
I intervjuer med lärarna beskriver de hur otillräckliga de
känner sig. De berättar vidare att stimulering av elever med särskilda
förmågor i matematik inte är ett område som prioriteras av skolledningen
utan prioriteringar görs av målet att få alla elever godkända. Har man som
lärare tid över får man gärna följa eller stimulera elever med fallenhet
för matematik.
I en studie (Wistedt, 2008) som lärare och lärarstuderande
genomfört i samband med en kurs i stöd och utveckling av matematisk förmåga
inom projektet ”Pedagogik för elever med fallenhet och förmåga för
matematik” vid dåvarande Växjö universitet (idag Linnéuniversitetet)
intervjuades skolledare, totalt 75 rektorer i landet, om sin syn på elever med
fallenhet för matematik och hur skolan bemöter dessa elever.
Drygt hälften (44) sade sig veta att det finns elever med
fallenhet för matematik i skolans klasser, men någon handlingsplan eller
specialresurs för dessa fanns inte. (ibid)
Enskild undervisning och anpassad studiegång
under en tid få sitt behov av särskilt stöd tillgodosett
genom enskild undervisning eller undervisning i en särskild
undervisningsgrupp. Det är dock viktigt att skolan först prövar alternativet
att låta eleven gå kvar i den ordinarie gruppen med särskilt stöd, om detta
bedöms fungera för eleven. Detsamma gäller även innan det fattas ett beslut
om anpassad studiegång.
I de fall som en elev är i behov av särskild
undervisningsgrupp, enskild undervisning eller anpassad studiegång är det
viktigt att alltid utgå från elevens behov vad gäller ämnen, omfattning och
tidsperiod. I dessa fall är det inte tillräckligt att enbart ange
beteckningen särskild undervisningsgrupp, enskild undervis ning eller
anpassad studiegång som en åtgärd, utan skolan behöver även speci cera
vilka åtgärder man avser att arbeta med i olika lärmiljöer inom verksamheten.
--- det är viktigt att skolan strävar efter att eleven ska återgå till den
ordinarie grup pen eller läsa efter den ordinarie timplanen när det är
möjligt. --- Ett beslut om anpassad
studiegång måste föregås av noggranna överväganden, eftersom det kan
innebära att eleven lämnar skolan utan full ständig utbildning och utan
behörighet till gymnasieskolans nationella program. Därför är det viktigt
att avvikelserna inte är mer omfattande än nödvändigt och att det görs
noggranna överväganden omkring vilka delar av ett ämne som det är lämp
ligt att göra avvikelser ifrån.
Exempel på pedagogisk bedömning från Skolverkets stödmaterial Stödinsatser i utbildningen
Extra anpassningar
Stöd i form av extra anpassningar ska Johan få genom att
samtliga lärare förbereder honom ordentligt inför vad som ska ske, har en
tydlig struktur på lektioner och genomgångar, minskar antalet skoluppgifter,
tydliggör när, var, hur och konkretiserar uppgifterna med visuellt stöd. Samtliga
lärare hjälper Johan att sätta igång arbetet, att genomföra arbetet samt
ger Johan extra tid för att genomföra uppgifter och prov. Lärare och övrig
skolpersonal behöver förutse och minimera situationer då konflikter kan
uppstå på lektioner. De störande ljuden i klassrummen behöver minska. Det
behöver också finnas en lugnare plats för Johan när intrycken blir för
många. Inlästa läromedel behövs och möjlighet att få använda lärplatta;
talsyntes, tal-till-text-funktion, bildstöd vid genomgångar, synonymer till
ämnesbegrepp et cetera. Arbetslaget och övrig involverad personal behöver
kunskap och förståelse för att kunna möta Johans behov och
förutsättningar i den ordinarie undervisningen. Johan behöver frukost för att
orka med skolan.
Särskilt stöd
En del stödbehov är omfattande och behövs under längre
tid, vilket medför att det räknas som särskilt stöd. Det handlar om mycket
lärarstöd på lektioner i SO-ämnena för att kunna skapa en lugnare och
extra strukturerad undervisningssituation för Johan. Särskilt stöd behövs
för att hjälpa Johan att genomföra skoluppgifterna. Särskilt stöd behövs
i form av att någon eller några i personalen har en överblick över Johans
raster och hela skoldag för att ge stöd i kommunikationen mellan Johan och
andra elever. Det behövs för att minimera konflikter genom att stödja honom
att kunna hantera oväntade situationer. Särskilt stöd behövs i form av
idrott i ett mindre sammanhang för att kunna skapa lugnare idrottslektioner
vilket Johan själv uttryckt behov av, men också för att underlätta
kommunikation och samspel på idrottslektionerna. Fortsatta regelbundna
specialpedagogiska insatser behövs. Johan behöver extra färdighetsträning
(språk-, läs- och skrivutveckling) och förförståelse i ämnena så att
Johan är förberedd inför de fortsatta lektionerna.
Skolverkets allmänna råd (SKOLFS 2014:40), Arbete med extra anpassningar, särskilt
stöd och åtgärdsprogram
Skolverkets allmänna råd (SKOLFS 2013:163), Utvecklingssamtalet och den skriftliga individuella
utvecklingsplanen
Den nya skollagen –
för kunskap, valfrihet och trygghet, prop. 2009/10:165
Från http://pedagogiskamagasinet.se/identiteter-skapas-i-larares-omdomen/
Om Andreasson, I
(2007): Elevplanen som text — om identitet, genus, makt och styrning i skolans
elevdokumentation. Acta Göteborgs universitet.
Resultat från både nationella och internationella studier av
individuella utvecklingsplaner och åtgärdsprogram de senaste åren visar att
elevens eget ansvar får en framträdande roll i dokumentationen. Vidare
framkommer att det ofta finns ett utvecklingspsykologiskt perspektiv i
dokumenten. Elevers skolsvårigheter beskrivs framför allt som individuella
brister och förhållandet till undervisningen beaktas inte i analysen av
problemen. Resultaten visar dessutom att det förekommer rikligt med personliga
omdömen i dokumenten trots att Skolverket i sina allmänna råd poängterar att
dokumenten inte ska innehålla värderingar av elevens personliga egenskaper.
Redan 1994 ut- färdade Europarådet rekommendationer till medlemsländerna (Europarådet, rekommen- dation 1248) där man slår fast att barn med särskild begåvning också är i behov av sär- skilt stöd.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar