2010-09-22

Vänskap och klänningar på Vintagemässan

I helgen är det Vintagemässa på Strand i Stockholm. Då samlas ett 50-tal utställare, som laddat upp med vackra gamla saker som vill ha ett nytt liv. Men då samlas också en handfull nya vänner, som funnit varann i glädjen kring vackra kläder.

okonferensen Sweden social web camp i augusti la jag märke till en otroligt snygg illgul klänning. Jag fångade bärarens uppmärksamhet och sa att hon borde tala med min mycket klänningsintresserade bekant, som gick strax bakom mig. De såg först båda på mig med lätt undrande blick, sedan såg de varandras klänningar, och sprack båda upp i stora leenden och började entusiastiskt diskutera butiker, färger och modeller. Senare visade det sig att två andra deltagare också var klänningsälskare. Även de föll in i den totala gemenskapen trots att ingen av dem träffats tidigare.

Eftersom vi alla på konferensen hänger på twitter fick #klänningar snabbt en egen fyrkantsmärkning, och några andra kända klänningsgillare bjöds in när gänget körde vår första shoppingdejt ett par veckor senare.

Vår andra shoppingdejt har vi alltså i helgen. Mässan varar bara i två dagar, men vänskapen vi funnit känns som att den kommer leva länge. Vi hoppas på många fynd under helgen, men det bästa fyndet är gemenskapen.

.

2 kommentarer:

L. sa...

Vilket härligt sätt att träffas! Låter kul m vintagemässa också. Men du, den här fyrkantsmärkningen har jag inte fattat. Har sett det på fejan, men är det en twittergrej? *stenålders*

Glimra sa...

Japp. Om du sätter ett # före ett ord blir ordet en länk. Klickar du på ordet får du upp alla inlägg som innehåller den länken. På så sätt kan du följa en diskussion om det ämnet.

Bra saker som händer brukar man till exempel märka #win, se här:

http://twitter.com/#search?q=%23win