2013-08-14

Vad gör du egentligen, Anna Hass, @glimra, språkkonsult och textexpert?

För att snabbt förstå vad jag är expert på: jämför de två texterna nedan. Den till vänster är första delen av en webbtext som en jurist har skrivit. Den till höger är samma text efter min redigering. Innehållet är detsamma, men jag har lyft fram vad läsaren ska göra, förtydligat strukturen, lagt in mellanrubriker, utgått från läsarens perspektiv och använt ett direkt tilltal och vanligare ord.

Jag gör alltså texter mer användbara och effektiva.
(Om du inte ser två spalter text i bilden, prova att klicka på länken)

Expressiva gör texter användbara - Anna Hass - språkkonsult

Om du vill förstå ännu bättre kan du titta på fler bilder från några utbildningar jag hållit.

Här i bloggen kan du läsa texter om bland annat ledarskap, effektiv kommunikation, personlig utveckling och språkvetarens perspektiv på webben.

Inga kommentarer: