2013-08-10

Webb + teknik + språkkonsult = bra

Nästa helg är det dags att åka ut på en skärgårdsö och prata sociala medier i fyra dagar. Sweden social web camp är en underlig och underbar upplevelse. Typ 450 nördar åker tvärs över landet och drar ut internet till en ö med frigående får, hänger kablar i träden och ställer solcellsdriven nätverksapparatur på bergknallarna. Sedan håller de varsitt konferenspass på dagarna - det är okonferens, så alla som vill sätter upp ett pass på det tomma programmet på väggen. Och på kvällarna så dansar de - vi - i gamla ladan och nattbadar bastu och njuter av stjärnhimlen och kokar ihop internets framtid.

Och eftersom internet liksom all teknik kräver gränssnitt och gränssnitt nästan alltid kräver ord och ord kommer från människor och går till människor, och eftersom jag är bra på ord och gillar människor, så är jag där för fjärde året i år.


Min mission är att limma ihop olika sorters människor och kunskaper till större och bättre grejer. Jättebra teknik är värdelös om inte rätt människor förstår hur de ska använda den. Det krävs ju att tekniker, användare, designer och andra experter samarbetar.

Så jag åker till sswc för att öppna ögon för hur texter kan bli bättre, hur arbetet med texter kan bli bättre, hur arbetet med kommunikation långt innan någon skriver texten kan bli bättre.

I år har jag föreslagit fyra pass som jag bottnar i på olika sätt:

1. sociala medier i offentlig sektor: erfarenhetsutbyte. Jag har själv arbetat med flera organisationers planering och genomförande i olika kanaler, men jag vet också att många sitter på varsin organisation och känner sig ensamma. Jag har hållit liknande pass tidigare, och det har varit mycket uppskattat att få dela tankar och idéer och erfarenheter.

2. användningstester: erfarenhetsutbyte. Många vet att man har mycket att vinna på att testa. Men få gör det. Varför? Hur gör man det bra? Vilka fallgropar finns? Framgångsfaktorer?

3. klinik: Textexperten tycker till om era webbsidor. Jag tänker dela ut guldstjärnor och peta på ömma punkter på de sidor deltagarna vill höra om.

4. klinik: Textexperten redigerar lajv. Allt enligt devisen "gör det bättre själv då" vill jag ta chansen att visa hur jag gör när jag gör en text mer effektiv - och hur de också kan göra.

Vi får se hur det blir! Vill du ha dokumentationen från passen så twittra mig @glimra eller mejla på kontakt@expressiva.se. Jag slog till med domänen www.textexperten.se också :)

Inga kommentarer: