Jaha så var vi igång igen med ett nytt skolår. Har du, som jag, lite oro i magen?
Har du ett barn, eller en elev, där du undrar om något behöver ändras, eller läggas till?
Här har jag samlat material som kan vara bra att läsa på och diskutera tillsammans, skola och föräldrar.
Saker som jag tror leder till bättre resultat:
- Jobba för att det ska kännas som att ni är på samma lag – att alla inblandade, föräldrar barn lärare rektor osv. För alla vill ju faktiskt samma sak: Det bästa för alla barn – för varje barn. En positiv tid i skolan. Så, börja i det som är bra, eftersträva samarbete, snarare än att kräva och kritisera.
- Se till att alla inblandade har samma underlag, och samma syn på utgångsläget. Om du tänker att ditt barn har en hög begåvning, visa och berätta konkreta saker för skolan. Fråga om de kan kartlägga nivån på barnets starka egenskaper.
- Lär av det andra redan har gjort och tänkt, så sparar ni energi och tid.
Mallar och rekommendationer kring att kartlägga behoven:
- Vad behöver barnet, för att må bra och utvecklas? Hur tar man reda på vad barnet redan kan? Det finns massor med mallar och underlag för att kartlägga barnets behov.
- Varför ska vi inte "vänta och se hur det går"? Extra anpassningar ska sättas in omedelbart – du kan göra något IDAG. Gör det. Det är viktigt med anpassningar före 8 års ålder.
Om anpassningar, att flytta upp eleven eller börja tidigare:
- Hur kan jag som förälder förbereda skolan – vad ska jag be om? Här finns råd och olika anpassningar, som bör börja redan den första skoldagen.
- Hur står det till med förskoleklassen? Ska man flytta upp eleven? Diskutera vad som passar barnet bäst.
Undervisningstips och förslag till anpassningar av undervisningen:
- Gör inte om samma misstag som andra har gjort. Skippa repetition, låt bli hjälplärarrollen, säg inte stopp.
- Konkreta förslag på individanpassad undervisning som hjälpte ett barn
- Sitter barnet inte still? Ge hjälpmedel och anpassningar, inte skäll.
Lite tips och riktlinjer från myndigheterna:
- Skolverkets granskningar visar: Framgångsrik undervisning vid anpassningar och relation.
- Undervisningen ska utgå från varje elevs kunskapsnivå. Skolinspektionen har material till stöd.
- Lärande kräver motivation, delaktighet och utmaningar. Specialpedagogiska skolmyndigheten har material till stöd.
Specialpedagogiska skolmyndigheten skriver så här:
"För att alla barn och elever ska känna sig motiverade och engagerade i sitt lärande, krävs att de får möjlighet att lyckas. De behöver känna sig kompetenta och inse att de har goda förutsättningar att lära och utvecklas. Varje barn och elev måste få möjlighet att vara delaktig och uttrycka sina åsikter om sitt lärande och hur undervisningen ska utformas. Barn och elever måste också bli bemötta med respekt, tilltro och positiva förväntningar i sitt lärande.
För att utveckla sina kunskaper och sitt lärande i skolan krävs att eleven känner mening och förstår sammanhangen. Genom en formativ bedömning kan pedagogen tillsammans med eleven ta reda på var denne befinner sig i förhållande till målen.
Grunden för lärande är en miljö där pedagogen leder barnet i kunskapsutvecklingen, gör barnet delaktig och utmanar och stimulerar genom att variera undervisningen och sätta mål och förväntningar lite bortom barnets kunskapshorisont."
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Läs gärna mer:
De 6 typerna av begåvade barn – och vad skolan och hemmet bör göra
Det ALLA borde veta om ADHD
2e – twice exceptional – både begåvning och svårighet
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar